mandag 5. november 2012

Medlemsmøte om bybane

Til medlemmer av Jægersminde Vel og andre interesserte
Interimstyret i Jægersminde Velforening inviterer til åpent møte og meningsutveksling om plassering av bybanetraseen gjennom vårt nærområde. Agendaen er å beslutte hvilket trasealternativ velforeningen skal anbefale.
Interimstyrets mening er at vi går sammen med de andre velforeningene i deres forslag:

E39 - Åsaneveien i fjell, og bybanetraseen i nordre løp, lokalvei i søndre løp.
Vi har invitert Peter Andersen fra Munkebotns Vel. Han vil fortelle om hvordan de har arbeidet med traseforslaget i deres velforening.

Tid: Tirsdag 13. nov kl.: 19.00-20.30
Sted: Merinospinneriet, auditorium 10

Se under for beskrivelse av ulike trasealternativ:




I Planprogram Bybanen Bergen sentrum – Åsane kan du lese om ulike trasévalg for Bybanen på strekningen mellom Bergen sentrum og Åsane.
For å se en helhetlig fremstilling bør du lese hele planprogrammet. I området vårt, jægersminde Vel er fem ulike løsninger anbefalt videreført:
"C1 Tunnel til Sandviken Brygge og deretter tunnel til NHH.
Hele Sjøgaten unngås.
Holdeplasser blir stort sett i fjell, med unntak av Sandviken Brygge. Plassering og løsning
av holdeplasser må vurdere nærmere.
C2 Tunnel til Sandviken Brygge, tunnel til Nyhavn, og deretter tunnel til NHH.
Som A, men
med holdeplass ved Nyhavn. Plassering av dette stoppet skal vurderes også nærmere
Sandviken Sykehus
C3 Dagløsning i Sjøgaten.
Bybanen legges i Sjøgaten med trafikkstyring for å kontrollere
fremkommelighet. Konsekvenser og avbøtende tiltak for biltrafikk samt arealer til gående
og syklende må vises. Holdeplasser i dagen kan ligge på Slaktehustomten, Sandvikstorget
og ved Sandviken Brygge. Plassering og løsning av holdeplasser skal vurderes nærmere i
konsekvensutredningen.
C4 Tunnelløsninger, med holdeplasser i tunnel.
Bybanen legges i en lang tunnel fra sentrum til
NHH. Plassering av holdeplasser må klargjøres.
C5 Forlenging av Fløyfjellstunnelen til Eidsvåg, med Bybanen i dagens veigrunn i
Åsanevegen/Hellevegen og Eidsvåg eller Øvre Ervik.
E39 legges om ved at Fløyfjellstunnelen forlenges til Eidsvåg. En slik løsning vil kunne frigjøre dagens veigrunn i Åsanevegen/Hellevegen og Eidvågstunnelen til Bybanen og hovedtrase for sykkel. Det vilogså kunne bli mulig å få et lokalveisystem i Ytre Sandviken, noe som mangler i dag og
fører til at all biltrafikk blir tvunget ut på overordnet veinett (E39). Amalie Skrams veg kan
være en mulig trase for Bybanen i dette alternativet. Trafikale løsninger og konsekvenser
må klarlegges og holdeplasser plasseres” (Planprogram Bybanen Bergen sentrum – Åsane, s. 10)

Hva mener du?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar